Fabrikant: Societé de La Meuse, Luik
Fabrieksnummer: 3252
Bouwjaar: 1929
Ketelregistratie: 20511/489132
Maximale keteldruk: 12 bar
Verwarmd oppervlakte: 68 m2
Bedrijfsvaardig gewicht: 32 ton
Asdruk: 10,6 ton
Asindeling: Cn2t
Maximale snelheid: 35 km/u
Tractie details: Stoomverdeling volgens Walschaert
Diameter en slaglengte zuigers 350 X 500 mm
Historische eigena(a)r(en): Nederlandse Stikstof Maatschappij
Historische nummers: NSMS 1, MBS 5, SHM 5
Historische standplaats: Sluiskil / Hoorn
Jaar van indienststelling: 1929
Jaar van buitendienststelling: 1971
Status: Bedrijfsvaardig bij SHM, uitgeleend aan de SGB
Ingeschreven Nationaal Register Mobiel Erfgoed: Ja, onder nummer: 2.000.0315
Status Nationaal Register Mobiel Erfgoed: B

Gegevens uit de La Meuse leverlijst:

LA MEUSE 3252 | 0-6-0T | LAM32T | STD | 1929 | INDUS-CHIM | CIE NÉERLANDS DE L`AZOTE Á AXEL | NED


Voor het rangeerwerk op haar fabrieksterrein te Sluiskil, leverde La Meuse in 1929 aan de Nederlandse Stikstof Maatschappij ( NSMS ) deze locomotief, die het locomotief nummer 1 kreeg toegewezen. Hier bleef ze dienst doen tot 1971. Tijdens haar actieve industrieperiode hebben zich geen noemenswaardige situaties voorgedaan.

De loc werd als eerste verworven door de Museum Buurt Spoorweg (MBS) alwaar de loc werd opgenomen in de collectie onder het nummer 5. In 1972 is de MBS 5 geruild met de Tramweg Stichting (TS) voor het 4-assige lokaalspoorrijtuig C405, nu in dienst als MBS C905. Hierdoor kwam de loc in bezit van de TS, welke de loc onder gebracht bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM).

Bij de Museumstoomtram kwam de loc vanaf 1972 in dienst onder het (MBS) nummer 5 en kreeg de naam 'Sluiskil'. De SHM 5 wordt vooral gebruikt voor de zwaardere en lange Boot trams, waarvoor de loc zeer geschikt is. Tevens is de loc voorzien van trambuffers en koppelingen, waardoor deze ook dienst kan doen (zonder tussenkomst van koppelwagens) met de collectie historisch Nederlandse tramrijtuigen en goederenwagens. In combinatie met het trammaterieel is het een aparte verschijning, mede door de brede en 'logge' loc in combinatie met het smallere trammaterieel.

In 1991 onderging loc 5 een grote revisie in de werkplaats van de Museumstoomtram in Hoorn. Tijdens de revisie is alles nagekeken en waar nodig vervangen of gerepareerd, waarbij ook onder andere een geheel nieuw gebouwde ketel is geïnstalleerd. Tot 1999 was de SHM 5 bekent onder de naam 'Sluiskil', maar in dit jaar kwam daar verandering in. De loc werd omgedoopt tot de 'Enkhuizen', 

in 2019 is de locomotief technisch ( en niet zichtbaar ) aangepast voor proef stoken op alternatieve ( bio ) brandstof,  dit om biobrandstof te kunnen vergelijken met de steenkool. De aanpassingen omvatten een exhaust met een viervoudige mond naar ontwerp van dr.ir.J.Koopmans.

Foto verantwoording:

  • Overzicht foto: Dhr G. Maes
  • Foto 1: © Dhr G. Maes
  • Foto 2: © Dhr Hesselink, collectie Stoomtram Hoorn - Medemblik
  • Foto 3: © Dhr R.Veninga
  • Foto 4: © Stoomtram Hoorn Medemblik, collectie Dhr R. Veninga
  • Foto 5: © Dhr G. Maes
  • Foto 6: © Collectie Stoomtram Hoorn - Medemblik