Fabrikant: Societé de La Meuse, Luik
Fabrieksnummer: 4057
Bouwjaar: 1950 (ketel gebouwd 1953)
Ketelregistratie:
Maximale keteldruk: 12,5 bar
Verwarmd oppervlakte: 124 m2
Bedrijfsvaardig gewicht: 55 ton
Asdruk: 13,75 ton
Asindeling: Dn2t
Maximale snelheid: 40 km/u
Tractie details: Stoomverdeling volgens Walschaert
Diameter en slaglengte zuigers: 500 x 550 mm
Historische eigena(a)r(en): Andre Dumont Steenkoolmijn, Waterschei-Genk (BE), CFV3V
Historische nummers: AD-08
Historische standplaats: Waterschei-Genk (BE), Treignes
Jaar van indienststelling: 1950
Jaar van buitendienststelling: 1978
Status: Bewaard; Stoom Centrum Maldegem (BE)

Gegevens uit de La Meuse leverlijst:

LA MEUSE 4057| 0-8-0T | LAM55T | STD | 1950 | INDUS-CHAR | CHARBONNAGES Andre Dumont Á GENCK | 08 | BEL


Dit locomotief type, LAM55T is een van de langs in productie zijnde locomotief types van La Meuse geweest. Zowel voor, tijdens als na de 2e Wereld Oorlog werd dit type gefabriceerd in een praktisch ongewijzigde vorm. Waarschijnlijk zijn de naoorlogse locomotieven op fabrieksvoorraad gebouwd. Dit kan de snelle levertijden verklaren. Waarschijnlijk heeft de locomotief in 1953 een nieuwe ketel gekregen OF is de ketel tijdens haar carrière gewisseld met een soort genoot.

De André Dumont Steenkoolmijn in Waterschei - Genk was 1 van de 7 Koolmijnen in Belgisch Limburg en was blijkbaar erg gecharmeerd van dit locomotief type. Zowel de vooroorlogse bouwserie, de bouwserie gebouwd tijdens de 2e wereld oorlog als de naoorlogse bouwseries hebben bij deze koolmijn dienst gedaan. Alle 3 bewaard gebleven locomotieven zijn afkomstig van de Koolmijn.

Vanaf 1978 worden de stoomlocomotieven vervangen door diesellocomotieven en de locomotieven gaan uitdienst op volgorde van verlopen revisietermijn als ketelkeuring. De AD-08 gaat in 1978 uit dienst en wordt dat zelfde jaar aangeschaft door de Stoomtrein der 3 Valleien ( CFV3V ). Welke in totaal 3 van dit type locomotief aanschafte van de André Dumont Koolmijn. 

Na revisie komt ze hier in dienst als trekkracht voor de toeristische en museale treinen. In 2013 werd de AD-08 verkocht aan het Stoomcentrum Maldegem, die haar optisch heeft opgeknapt. Het ligt in de bedoeling dat deze locomotief weer rijvaardig wordt gereviseerd, echter zijn er nog geen concrete plannen voor revisie.


Klik hier voor een videofragment over de La Meuse`s LAM55T bij de André Dumont Koolmijn te Genk


Foto verantwoording: