Fabrikant: Societé de La Meuse, Luik
Fabrieksnummer: 3223
Bouwjaar: 1926
Ketelregistratie:
Maximale keteldruk: 12 bar
Verwarmd oppervlakte: 68 m2
Bedrijfsvaardig gewicht: 32 ton
Asdruk: 10,6 ton
Asindeling: Cn2t
Maximale snelheid: 35 km/u
Tractie details: Stoomverdeling volgens Walschaert
Diameter en slaglengte zuigers 350 X 500 mm
Historische eigena(a)r(en): la Société Anonyme des Charbonnages de Wérister (B), Toeristische Trein Zolder (B), Limburgse Stoom Vereniging (B)
Historische nummers:
Historische standplaats: Werister (B), Zolder (B), As (B), Maldegem (B)
Jaar van indienststelling: 1926
Jaar van buitendienststelling: 1982 ( la Société Anonyme des Charbonnages de Wérister )
Status: In grote revie

Gegevens uit de La Meuse leverlijst:

LA MEUSE 3223 | 0-6-0T | LAM32T | STD | 1926 | INDUS-CHIM |la Société Anonyme des Charbonnages de Wérister| BEL


Bébert werd in 1926 door la Société de la Meuse gebouwd voor “la Société Anonyme des Charbonnages de Wérister” gelegen op grondgebied van gemeentes Fléron en Beyne (provincie Luik). De locomotief met constructienr. 3223 behoort toe tot het type 32t. Van dit type werden 42 exemplaren gebouwd door “la Société de la Meuse” waarvan er 2 bij Wérister terecht kwamen.

Ze was de laatste nog in reguliere dienst zijnde stoomlok van België en reed tot 1982. In 1984 werd de loc overgenomen door Toeristische Trein Zolder ( TTZ ) en 2 jaar later kwam ze terug in dienst. De TTZ exploiteerde een 7 kilometer lange mijnspoorlijn van Zolder - Mijn naar de kolenhaven van Genebos. Toen de kolenmijn in Zolder als laatste kolenmijn in België sloot in 1992 en ook het door de TTZ in gebruik zijnde traject werd gesloten, week de TTZ uit naar de "Kolenlijn"  ( Eisden - As - Waterschei ) te As. De naam van de stichting  werd gewijzigd in Limburgse Stoom Vereniging (LSV).

Nadat de LSV in financiële nood terecht kwam, werd de locomotief verkocht voor sloop (!) Door een reddingsactie van Stoom Centrum Maldegem kon de locomotief ( incompleet ) gered worden van de sloop. Eenmaal aangekomen in Maldegem begon de revisie en werd de locomotief weer compleet gemaakt. In 2010 keerde ze terug in actieve dienst.

In 2019 werd de locomotief weer binnen genomen voor een zeer grote revisie. De verwachting is dat ze in 2024 weer terug komt in actieve dienst.

Foto verantwoording:

Foto 1:  © Laufbe

Foto 2 t/m 7: © Kevin Hoggett