Fabrikant: | Societé de La Meuse |
---|---|
Fabrieksnummer: | 3176 |
Bouwjaar: | 1925 |
Ketelregistratie: | Niet bekend |
Maximale keteldruk: | 12 |
Verwarmd oppervlakte: | 45 m2 |
Bedrijfsvaardig gewicht: | 22 ton |
Asdruk: | 11 ton |
Asindeling: | Bn2t |
Maximale snelheid: | 30 km/u |
Tractie details: | Stoomverdeling volgens Walschaert |
Historische eigena(a)r(en): | Metalurgie Hoboken-Overpelt Olen, TTZ |
Historische nummers: | |
Historische standplaats: | Haaksbergen |
Jaar van indienststelling: | 1999 |
Jaar van buitendienststelling: | Niet van toepassing |
Status: | Bedrijfsvaardig |
Gegevens uit de La Meuse leverlijst:
LA MEUSE 3176 | 0-4-0T | LAM22T | STD | 1926 | INDUS-METAL | STÉ GÉNÉRALE DES MÉTAUX OLEN-SUBSID HOBOKEN | BEL
Voor het rangeerwerk op het terrein van de metaalfabriek Hoboken-Overpelt ( België ) werd in 1926 deze locomotief geleverd door La Meuse. Gedurende haar actieve industrie bestaan hebben er geen noemenswaardige situaties voorgedaan.
Begin jaren tachtig werd de loc verworven door een particulier die deze locomotief op zijn beurt weer ter beschikking stelde aan de Toeristische Trein Zolder in België. Tot 1989 werd de loc op deze museumlijn ingezet. In dat jaar werd de kolenmijn van Zolder gesloten en kon de TTZ geen gebruik meer maken van de 8,7 kilometer lange kolen spoorlijn welke in gebruik was als museumspoorlijn. De locomotief werd opgeborgen in Mons, Zuid-België.
In 1995 kon de Museum Buurt Spoorweg de locomotief aanschaffen en na vele voorbereidingen starten men in 1998 met de restauratie. Dit hield onder andere in dat er een nieuwe gelaste ketel moest worden gebouwd.
De loc is geschilderd in de kleurstelling van de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS), volgens een beschrijving uit 1910. Hier werd voor gekozen daar er geen enkele locomotief van deze maatschappij bewaard is gebleven. Ze kreeg bij de MBS het locomotief nummer 6 maar behield de naam "Magda'.
In 1999 is de locomotief in gebruik genomen en doet sinds die tijd trouw haar werk. Ze is een ideale locomotief gebleken mede door haar lage water en kolen verbruik. Naast de inzet op de eigen spoorlijn, is de MBS 6 een graag geziene gast bij collega museum spoorlijnen in binnen en buitenland.
Foto verantwoording:
- Foto`s 1 t/m 6: © Dhr G. Maes
- Foto`s 7 en 8 : © Dhr K Hoggett