Fabrikant: Societé de La Meuse, Luik
Fabrieksnummer: 2591
Bouwjaar: 1913
Ketelregistratie: L417/10323
Maximale keteldruk: 12 bar
Verwarmd oppervlakte: 45 m2
Bedrijfsvaardig gewicht: 30 ton
Asdruk: 15 ton
Asindeling: bn2t
Maximale snelheid: 30 km/u
Tractie details: Stoomverdeling volgens Walschaert
Diameter en slaglengte zuigers: Niet bekend
Historische eigena(a)r(en): Maastrichtse Zinkwit Maatschappij
Historische nummers: 5
Historische standplaats: Maastricht
Jaar van indienststelling: 1919
Jaar van buitendienststelling: 1964
Status: Gesloopt

Doordat de Maastrichtsche Zinkwit Maatschappij inmiddels goede ervaringen had opgedaan met locomotief 3, werd besloten om een soortgelijke locomotief aan te schaffen voor de uitbreiding van haar tractiepark

De machine werd in 1919 overgenomen van een onbekend gebleven Belgische onderneming.  Bouwjaar was gelijk aan locomotief 3, 1913 en was nog praktisch "nieuw ". Het was een middelzware machine met een radstand van 2000 mm, waardoor heel geschikt voor het uitgebreide fabrieksterrein met vele bogen in een kleine straal. Ze was technisch gelijk aan locomotief 3.

Kenmerkend voor de Maastrichtsche Zinkwit Maatschappij was de goede staat waarin de locomotieven verkeerden. In de boeken van de Rijksdienst van het Stoomwezen worden geen opmerkingen gevonden anders dan "in orde'. 

Tijdens haar actieve bestaan, deden er zich geen noemenswaardige situaties voort. De locomotief bleef anoniem in dienst tot haar werk in 1964 werd overgenomen door een diesellocomotief.


De Maastrichtsche Zink Wit Maatschappij ken in haar hoogtij dagen 2 vestigingen; één vestiging was gelegen in Eijsden ( deze bestaat vandaag de dag nog ),  de andere was gelegen in de Maastrichtse stadswijk "Limmel", oostelijke Maasoever,  ingesloten tussen respectievelijk de rivier de Maas en het NS-Emplacement Maastricht.  De "La Meuses" deden dienst te Maastricht. Via het NS-emplacement was er een spooraansluiting. Tijdens de 2e wereld oorlog werd de Maastrichtse vestiging per ongeluk gebombardeerd door de geallieerde  ( de nabij gelegen spoorbrug over de Maas was het eigenlijke doel, maar deze werd gemist ). De fabriek kwam er zo zwaar gehavend uit dat deze niet meer is hersteld. in 1955 sloot de Maastrichtse vestiging en werd de productie in Eijsden voortgezet.


Foto verantwoording:

  • Overzicht foto: © S. Overbosch, collectie NVBS