Fabrikant: Societé de La Meuse, Luik
Fabrieksnummer: 3337
Bouwjaar: 1928
Ketelregistratie: 22577
Maximale keteldruk: 12 Bar
Verwarmd oppervlakte: Niet bekend
Bedrijfsvaardig gewicht: Niet bekend
Asdruk: Niet nekend
Asindeling: Cn2t
Maximale snelheid: Niet bekend
Tractie details: Stoomverdeling volgens Walschaert
Diameter en slaglengte zuigers: Niet bekend
Historische eigena(a)r(en): Chemin de Fer de l`Artois, CSM, Museum Buurt Spoorweg, Stoomtram Hoorn Medemblik
Historische nummers: 11
Historische standplaats: Haaksbergen, Hoorn
Jaar van indienststelling: 1928
Jaar van buitendienststelling: 1979
Status: Gesloopt

Deze typische Belgische tramlocomotief werd door La Meuse in 1928 geleverd aan de Franse lokaalspoormaatschappij Chemin de Fer L`Artois. De locomotief werd afgeleverd als smalspoor locomotief ( meterspoor ).

Volgens bepaalde bronnen is de locomotief in 1944 meegenomen door oprukkende Amerikaanse troepen naar België, waar de locomotief is omgespoord naar normaalspoor. Vervolgens deed zei dienst als rangeer locomotief in de Antwerpse en Gentse zeehaven.

In 1946 werd zei aangekocht door de Coöperatieve SuikerFabriekj te Sas van Gent, waar zij op het fabrieksterrein rangeerde met goederenwagens geladen met suikerbieten.Om de locomotief te beschermen tegen vallend bietenpulp kreeg zei over de volledige lengte een dak aangemeten.

In 1969 werd zei verworven door de Museum Buurt Spoorweg die haar in 1971 ruilde tegen het rijtuig C 405 van de Stoomtram Hoorn Medemblik / Tramweg Stichting.  Uiteindelijk werd ze in 1979 gesloopt.


Foto verantwoording:

  • Overzicht foto:©  Dhr J Broers, collectie Dhr R Veninga