Fabrikant: Societé de La Meuse, Luik
Fabrieksnummer: 2551
Bouwjaar: 1912
Ketelregistratie: L195 / 10231
Maximale keteldruk: 12 Bar
Verwarmd oppervlakte: 45 m2
Bedrijfsvaardig gewicht: 30 ton
Asdruk: 15 ton
Asindeling: Bn2t
Maximale snelheid: 30 km/u
Tractie details: Stoomverdeling volgens Walschaert
Diameter en slaglengte zuigers: Niet bekend
Historische eigena(a)r(en): Maastrichtsche Zinkwit Maatschappij
Historische nummers: 3
Historische standplaats: Maastricht
Jaar van indienststelling: 1913
Jaar van buitendienststelling: 1955 ( 1957 ketelakte ingetrokken )
Status: Gesloopt

De locomotief werd in 1912 besteld bij La Meuse door de "Maastrichtsche Zinkwit Maatschappij en is in 1913 aan deze onderneming geleverd. Het was een middelzware locomotief met een radstand van 2000 mm, waardoor heel geschikt voor het uitgebreide fabrieksterrein met vele bogen in een kleine straal. Ze was technisch gelijk aan locomotief 5.

Kenmerkend voor de Maastrichtsche Zinkwit Maatschappij was de goede staat waarin de locomotieven verkeerden. In de boeken van de Rijksdienst van het Stoomwezen worden geen opmerkingen gevonden anders dan "in orde'.

Tijdens haar actieve bestaan, deden er zich geen noemenswaardige situaties voort. De locomotief bleef anoniem in dienst tot haar buitendienststelling in 1955. Dit laatste waarschijnlijk door het sluiten van de Maastrichtse vestiging, voor de vestiging te Eijsden waren er genoeg locomotieven voorhanden. 


De Maastrichtsche Zink Wit Maatschappij ken in haar hoogtij dagen 2 vestigingen; één vestiging was gelegen in Eijsden ( deze bestaat vandaag de dag nog ),  de andere was gelegen in de Maastrichtse stadswijk "Limmel", oostelijke Maasoever,  ingesloten tussen respectievelijk de rivier de Maas en het NS-Emplacement Maastricht.  De "La Meuses" deden dienst te Maastricht. Via het NS-emplacement was er een spooraansluiting. Tijdens de 2e wereld oorlog werd de Maastrichtse vestiging per ongeluk gebombardeerd door de geallieerde  ( de nabij gelegen spoorbrug over de Maas was het eigenlijke doel, maar deze werd gemist ). De fabriek kwam er zo zwaar gehavend uit dat deze niet meer is hersteld. in 1955 sloot de Maastrichtse vestiging en werd de productie in Eijsden voortgezet.


Foto verantwoording:

  • Overzicht foto: © collectie rail.lu